Aquest treball ha estat realitzat per tots els mestres i alumnes del C.E.I.P.El Roure Gros de Sta. Eulàlia de Riuprimer.

MESTES:

Carme Alemany Miralpeix, Montserrat Tió Puntí, Andreu Cardo Martínez, Marisa Puntí, Balbina Tantinyà , Eva Glòria Millan Sanchez, Francesc Rusinyol Rusinyol, Josep Alvàrez Cuñat

ALUMNES:

31 alumnes d’Educació infantil ( 12 de P-3, 9 de P-4, 10 de P-5)

43 alumnes de primària ( 8 de 1er 6 anys, 12 de 2on 7 anys, 4 de 3er 8 anys, 5 de 4art 9 anys, 5 de 5è 10 anys, 9 de sisè 11 anys).

 

ÍNDICE:

Abstract

Resum

Desenvolupament

Galería d'imatges

 

Abstract

Astronomy at the school “El Roure Gros” has traditionally been an important subject present at all stages of education.

The observation of the transit of Venus and in its moment, the observation of the transit of Mercury, have been very awaited and expected events for he whole Educative Community.

During the 2001-2002 academic year, Venus was object of study using the direct observation, its orbit and the Orbit of the Earth were reproduced on the gym’s floor at the school. This model remains still today on the floor at the gym and it has been of great help to start working on the transit of Venus. These two orbits were used to simulate what would happen on the 8th June 2004. To do so, the Earth and Venus were properly located on their orbits at the gym. This and other activities helped us to understand and comprehend better the events that were to be observed. The 8th. June all the member of the school were organised and ready to follow the event. Organized in groups, the students in the middle and upper stages (8-12 years old) went through different activities during the morning (observation with the telescope, observation with solar masks, consulting in the Internet, making a Sun-Venus-Earth model, recording impressions and comments using a video camera, drawing the observations made) and they also made written annotations on specific tasks. The students at the initial stage (6-7 years old) observed with the telescope, with the solar masks, they made written notes, drawings and explained their impressions. Preschoolers made group observations and, with the help of their tutors, made drawings.

Later on, all the students extracted conclusions using the observations made.

 

RESUM

A l’escola “El Roure Gros”, des de fa molts anys, l’ensenyament-aprenentatge de l’astronomia està present en tots els nivells, des de l’educació infantil fins al cicle superior. L’observació del trànsit de Venus, com en el seu moment el de Mercuri, va ser un esdeveniment esperat amb il·lusió per tota la comunitat educativa.

En el curs 2001-02, vam fer un seguiment del planeta Venus, a partir de la observació directa, i vam reproduir, en el terra del gimnàs de l’escola, les òrbites de la Terra i de Venus. Aquesta maqueta continua en el centre de la sala de gimnàs i ens ha servit moltíssim com a prèvia pel treball sobre el trànsit de Venus. Hem fet simulacions, sobre les òrbites, del que passaria el dia 8 de Juny i hem situat de nou Venus i la Terra en aquestes dates. S’han fet treballs, previs a la observació, que ens han ajudat a comprendre. El dia 8 de Juny tota l’escola estava organitzada per l’esdeveniment. Els alumnes de cicle mitjà i superior, per grups havien d’anar passant per diferents punts al llarg del matí ( observació amb telescopi, amb màscares de soldador, observació per internet, confecció d’un model Sol-Venus-Terra, explicar les impressions davant una camera de vídeo, dibuix de l’esdeveniment) i fer les anotacions o treballs corresponents. Els alumnes de cicle Inicial observaven amb telescopi i màscares , anotaven les observacions i explicaven les seves impressions i les dibuixaven. Els alumnes d’Infantil realitzaven les observacions de forma col·lectiva, amb el guiatge de les seves tutores i dibuixaven les seves impressions.

Posteriorment vam extreure conclusions a partir de les observacions realitzades.

 

DESENVOLUPAMENT DE L'ACTIVITAT

L’Escola Pública “El Roure Gros” de Sta. Eulàlia de Riuprimer, és una escola cíclica que conté dos unitats d’Educació Infantil i 3 d’Educació Primària. Aquest curs 2003- 2004 conté 74 alumnes ( 31 d’E.Infantil i 43 d’E.Primària) i 8 mestres.

Des de fa molts anys, l’escola ha integrat en el seu currículum l’ensenyament de l’astronomia en tots els nivells, des d’infantil a cicle superior de primària, basant sobretot el seu aprenentatge en l’observació, l’experimentació i l’anàlisi i posterior reflexió i concreció de conclusions. En realitat, a l’escola, l’astronomia és sovint el centre globalitzador de bona part dels altres aprenentatges.

A partir de l’astronomia treballem temes de matemàtiques, ciències socials i naturals, llengües, coneixem l’ús de l’informàtica i l’internet, realitzem treballs plàstics i artístics... Els alumnes, i fins i tot les seves famílies, estan especialment motivats per aquesta àrea del saber i les observacions que realitzem amb telescopi són obertes a tothom que hi vulgui participar, tinguin o no relació directa amb l’escola. És doncs coherent amb aquesta forma de treball, que integrem en el centre l’observació i estudi de tots aquells esdeveniments astronòmics que ens són assequibles: Trànsits de Mercuri i Venus, eclipsis de lluna, observacions de planetes, “pluja d’estels”...

Treball previ

Al llarg del curs 2001-2002 amb els alumnes de cicle mitjà i de cicle superior de primària vam estudiar i fer un seguiment observacional del planeta Venus. Ens interessava especialment observar que aquest planeta presenta fases com la Lluna, i sobretot descobrir quin és el motiu que fa que el veiem d’aquesta manera.

Dins d’aquest estudi vam realitzar una maqueta, al terra del gimnàs de l’escola, de les òrbites de la Terra i de Venus, més o menys a escala de distàncies. Sobre aquestes òrbites i amb ajut d’unes taules, cada 10 dies aproximadament, situàvem els dos planetes, de tal manera que al final del curs ens vam poder adonar dels seus recorreguts i de quina és la causa que, des de la Terra, veiem Venus al capvespre o a la matinada i en diferents fases.

Tot aquest treball previ, als alumnes que aquest curs estan al cicle superior, els ha ajudat molt a l’hora de plantejar el trànsit de Venus. Tot i que en el seu moment eren els petits del grup i potser no van comprendre plenament tot el que treballàvem, tenien una base suficient per iniciar el nou estudi.

La maqueta de les òrbites encara es conserva en el terra del gimnàs i va ser el punt de partida del nou treball.

També, preveient l’esdeveniment, en iniciar aquest curs els nens i nenes de cicle superior van realitzar de forma individual una maqueta de les òrbites de Venus, la Terra i Mart, aproximadament a escala de distàncies. Sobre aquest esquema, cada 10 dies aproximadament, col·locàvem els planetes en la situació que marcaven les taules. A mida que s’acostava el 8 de Juny ens adonàvem que els dos planetes s’anaven alineant i passat aquest dia vam poder dibuixar-hi la línia de nodos.

En haver passat aquest dia, i observant els models de les òrbites de Venus, la Terra i Mart van poder treure’n les següents conclusions:

Venus està més a prop del Sol i per tant el seu recorregut és més curt. Mart en canvi, com que està més lluny del Sol i la seva òrbita és més allargada, fa un recorregut més llarg. Quan Venus ha fet una volta i una mica més, la Terra ha fet tres quarts de volta i Mart aproximadament un terç de la seva òrbita. Venus, en el seu moviment de translació, va més ràpid que la Terra i molt més que Mart.
Un any de Venus és molt més curt que un any de la Terra, però un any de la Terra és molt més curt que un any de Mart.
Des de la Terra mai podrem veure el trànsit de Mart, només el de Mercuri i el de Venus (nosaltres hem tingut la sort de veure’ls tots dos).
Temps abans del trànsit, tot l’equip de mestres vam informar-nos a partir de pàgines Web, bibliografia i amb l’ajut d’alguns amics astrònoms. D’aquesta manera ens sentíem més segurs, tot i que el nostre esperit és el d’anar aprenent i descobrint conjuntament amb els nostres alumnes.

Els nens i nenes més grans van ajudar als més petits a anar entenent el que passaria. Ens servíem de focus i pilotes per simular el trànsit i fèiem comparacions amb l’últim eclipse de lluna que enguany vam poder veure des de l’escola.

Tots els nens i nenes de primària van veure i comentar el reportatge “Transito de Venus para peques” que oferia la pàgina http://www.venus04.org/ i en van extreure les informacions que per ells eren més significatives, les van anotar i exposar en un lloc ben visible de l’escola:

  • Venus és el segon planeta del sistema solar. Forma part dels quatre planetes interiors: Mercuri, Venus, La Terra i Mart.
  • Venus és de dimensions semblants a La Terra.
  • Venus també té dos moviments: rotació i translació. El moviment de rotació és molt lent, triga 243 dies i volta en la mateixa direcció que les agulles del rellotge, (al revés de La Terra). Així, a Venus, el Sol surt per l’Oest i es pon per l’Est.
  • El moviment de translació dura 224 dies, això vol dir que el dia de Venus és més curt que l’any.
  • Venus està envoltat en una densa capa de núvols. Durant molt temps es pensava que aquests núvols provocaven contínues plujes i que aquest planeta estava cobert de selves tropicals. Però fa 40 anys els russos i els americans van descobrir que l’atmosfera de Venus és de diòxit de carboni, i la temperatura a Venus és de 480º, una temperatura capaç de fondre el plom.
  • La superfície de Venus està formada per muntanyes, planes i molts volcans, amb vents de 100 km/h.
  • La pluja no és d’aigua sinó d’àcid sulfúric (salfumant), una substància molt perillosa.
  • Venus el podem veure fent fases com la Lluna, és tan brillant que de vegades el podem veure encara que el cel no estigui fosc del tot. A vegades el podem veure al vespre i a vegades a la matinada. Quan volem observar Venus, l’hem de buscar en la direcció més aproximada al Sol.
  • Venus està a 108 milions de Quilòmetres de distància del Sol, i la Terra a 149 milions de quilòmetres.

El dia 8 de Juny del 2004: dia de l’observació

El dia de l’observació tota l’escola va girar en torn de l’esdeveniment. Els nens i nenes més grans, alguns de petits més atrevits i fins i tot algunes mares i iaies ja eren a l’escola a les 7 del matí, no es volien perdre res!

Al pati i a l’interior de l’escola hi havia situats diferents punts de treball o d’observació:

El punt 1 estava situat en el pati, hi havia 2 telescopis enfocats al Sol que projectaven la imatge sobre una pantalla amb un cercle graduat. També hi havia un receptor on es podia veure l’hora exacta per transmissió via satèl·lit, calia donar el màxim de seriositat a la observació.

Els alumnes de Cicle Mitjà i de Cicle Superior tenien una plantilla amb un cercle dibuixat i graduat on havien de fer les corresponents anotacions. L’horari de les anotacions havia de ser en temps universal, per tant tenien de restar dues hores al temps que els donava el rellotge.

Els alumnes de Cicle Inicial tenien una plantilla amb un cercle i dibuixaven, a cada observació, on veien l’ombra. També anotaven l’hora però amb temps oficial, tal com marcava el rellotge.

Els alumnes d’Educació Infantil, repartits en tres grups i amb l’ajut de les seves tutores, feien les observacions i, sobre un Sol que ells havien dibuixat hi anaven situant l’ombra.

Al costat dels Telescopis també hi havia el model de “Terra Paral·lela” que hem fet a l’escola on hi observàvem els llocs on era de dia i de nit i com l’ombra de la nit anava corrent, com s’anava fent de dia en alguns llocs de la Terra mentre en altres s’anava fent de nit...També vam situar-hi un rellotge de sol equatorial, confeccionat pels mateixos alumnes, on poder contrastar l’horari oficial i el solar.

El punt 2 també estava situat al pati, hi havia 6 màscares que havien portat diferents pares d’alumnes.

Els nens i nenes estaven ben informats del perill que suposa mirar directament al Sol i sabien que si volien veure directament el que estava passant, ho tenien de fer a través de les màscares o els vidres de soldador.

En aquest punt hi anaven lliurement quan els semblava i comentaven entre ells o a algun mestre el que veien. Generalment les observacions eren sobre el recorregut de Venus, si es veia molt bé o no, quan tardaria en acabar-se el trànsit... Algunes mares també s’apuntaven a mirar i demanaven informació sobre el planeta i el que estava passant.

A través del següent vídeo podeu observar l'activitat que hi havia al pati de l'escola moments abans del trànsit i durant el trànsit.

Mireu el vídeo de l'activitat al pati de l'escola durant el seguiment del fenomen.

El punt 3 estava a l’aula d’informàtica i els ordinadors estaven connectats a les pàgines de l’agrupació astronòmica de Sabadell i a la del Planetari de Pamplona.

L’objectiu d’aquesta observació a través d’internet era adonar-se que el que nosaltres estàvem veient des del pati de l’escola, ho veien igual en altres llocs amb aparells més potents o més sofisticats.

Així comparaven les seves anotacions amb el que ens mostraven aquestes pàgines...tenien una forta sensació d’estar vivint un fet científicament important i en el que tota l’escola hi prenia part.

El punt 4 estava situat en una aula de l’escola destinada a laboratori de matemàtiques, on es troba el material de dibuix i de mesura necessari per fer el model Sol-Venus-Terra proposat en www.venus04.org

Aquest model el realitzaven sobre una plata de cartró, de les que s’utilitzen per posar-hi pastissos. En ella hi dibuixaven les òrbites de Venus i de la Terra. Retallaven l’òrbita de Venus de manera que només quedés subjectada per dos punts d’un mateix diàmetre, que representaria la línia de nodos. “Gomets” de colors representaven els planetes i s’adonaven de com podien estar alineats sense produir-se un trànsit, ja que les seves òrbites estaven en plans diferents. Només quan coincidien en la línia de nodos es produïa el trànsit.

El punt 5 estava en un despatx on els nens i nenes podien anar i explicar davant la càmara les seves impressions. Aquest punt va ser molt interessant perquè els alumnes s’explicaven sense consciència que ningú els estes observant. Podíem així constatar el seu nivell de comprensió del fet que estàvem observant.

No hi havia cap guió prefixat sobre el que podien explicar, la única condició era la de no anar-hi si no es tenia res a dir.

Seguidament podeu veure un exemple dels comentaris i impressions dels alumnes davant la càmera.

Podeu veure i escoltar algunes de les impressions dels alumnes recollides per la càmera. Feu clic aquí.

El punt 6 podia estar en qualsevol aula de l’escola, en totes hi ha material necessari per realitzar dibuixos amb tècniques diferents.

Tots els alumnes van fer dibuixos referents al trànsit o a la vivència de l’escola.

Tot aquest treball va ser possible gràcies al nivell d’autonomia que tenen els nens i nenes de l’escola a mida que es van fent grans.

Els alumnes de Cicle mitjà i superior, organitzats per grups de 4 ó 5 van anar fent el treball bastant sols, a partir d’un guió que els vam donar i que adjuntem. Quan necessitaven algun tipus d’ajut buscaven als mestres però si no ho necessitaven anaven fent sols el seu treball.

FULL DE TREBALL PER A L’OBSERVACIÓ DEL TRÀNSIT DE VENUS

Durant les hores d’observació del trànsit de Venus, els grups haureu d’anar passant per els següents punts de treball:

PUNT 1:

Cada 30 minuts heu d’observar directament el trànsit de Venus amb el telescopi i anotar al full d’observació les dades.

· Què hem d’observar?

Hem d’observar on es troba l’ombra de Venus en el disc solar projectat pel telescopi, tenint en compte les coordenades de la plantilla per després poder anotar correctament l’observació.

· Què hem d’anotar?

Hem de dibuixar al full d’observació l’ombra de Venus i escriure l’hora exacta (hora, minuts i segons) que marca el rellotge via satèl·lit. A les 13 h., tots hem de ser en el punt de treball nº 1 perquè és l’hora que veurem els dos últims contactes de l’ombra de Venus amb el disc solar que tots hem d’anotar.

PUNT 2:

Al punt on es troben les màscares de soldar, podeu anar-hi passant quan voleu per tal d’observar el trànsit directament. Us recordem que heu d’utilitzar bé la màscara per tal d’evitar accidents.

PUNT 3:

Després d’observar directament el trànsit de Venus i anotar les observacions, podeu anar a la sala d’informàtica per veure, a través d’internet, el trànsit de Venus des d’altres punts d’observació.

PUNT 4:

A l’aula de matemàtiques podeu confeccionar un model Sol-Venus-Terra.

PUNT 5:

De tant en tant, podeu explicar les vostres impressions davant la càmera de vídeo instal·lada al despatx petit. No hi podeu entrar més d’un grup alhora. Cal fer-ho correctament i si no es té res per dir no cal anar-hi.

PUNT 6:

Durant tot el matí podeu anar realitzant un dibuix referent al trànsit de Venus, utilitzant la tècnica que cregueu convenient.

Nota: És important que tots els components d’un mateix grup realitzeu les mateixes activitats alhora.

Després del dia de l’observació: recollim les dades i les impressions i en treiem conclussions.

CONCLUSIONS A PARTIR DEL FULL D’OBSEVACIÓ DEL TRÀNSIT DE VENUS

  • El trànsit de Venus va durar 6 hores i 7 minuts aproximadament.
  • El primer contacte interior es va produir aproximadament a les 7:20 hora oficial (les 5:20 Temps Universal). Vam poder observar l’efecte de gota negre.
  • L’últim contacte interior es va produir a les 13:10 hora oficial (les 11:10 T.U.). Aquí també vam observar l’efecte gota negra.
  • L’últim contacte exterior es va produir a les 13:23 hora oficial (11:23 T.U.).
  • No vam poder distingir l’aura del planeta (l’aura és l’atmosfera del planeta) un cop ja havia sortit fora del Sol.
  • Era difícil anotar a la plantilla d’observació on es trobava exactament el planeta Venus, però sabem que la velocitat del planeta fent el trànsit era sempre igual.

També varem elaborar un gran mural amb fotografies del dia de l'observació, treballs realitzats pels alumnes i les conclusions de les observacions, i el varem situar a l'entrada de l'escola. El dia de la festa de final de curs, dins l'exposició de treballs realitzats pels alumnes al llarg de l'any, mentre els visitants observaven el mural un grup de nens i nenes els explicaven el treball .

IMPRESSIONS GENERALS

Ens sembla molt interessant que a l'escola es facin treballs d’investigació que acaparen l’atenció del món científic i dels mitjans de comunicació. És una forma de connectar amb la realitat i de sentir que els aprenentatges de l’escola són realment significatius. Els alumnes, a part del que han après, poden sentir-se segurs a l’hora d’opinar sobre les informacions que donen els mitjans sobre el tema. Els treballs d’observació dels fenòmens astronòmics permeten establir aquesta relació entre el món científic, els mitjans de comunicació i l’escola.

Ens adonem que, fent aquests treballs d’observació científica des de l’etapa d’Infantil, els alumnes de l’escola van adquirint interès, metodologia i un bon nivell d’autonomia per l’estudi de la ciència.

Som conscients que aquests tipus de treball podrien ser com una illa, un fet puntual, dins la marxa de l’escola, però no és el nostre cas ja que qualsevol estudi ens permet treballar les diferents àrees que intervenen en el currículum escolar. Per tant aprofitem tos els esdeveniments científics, culturals... per globalitzar els aprenentatges.

Veiem molt positiu que des de entitats científiques com el Planetari de Pamplona i L’Agencia Espacial Europea, adaptin informació d’actualitat i propostes de treball pels alumnes de primària. A nosaltres ens ha servit de guia per realitzar aquesta observació.

Galería d'imatges