Curs: 2012-2013

Nivell: Educació Infantil

Pels voltants de St. Jordi vàrem agafar aquest llibre que teníem a l'escola desde feia un temps.
Aquest és un llibre que parla d'un editor, el Sr. Prim Mirat, que troba una errata que es repeteix en els seus textos, això fa que hagi de llençar molts papers. Entossudit a buscar la solució al seu problema una nit es queda a l'editorial per trobar-la i en obrir la finestra s'adona que no sent cap so de cap ocell i que cada vegada hi ha menys arbres ja que cal tallar-ne molts per fabricar el paper que necessitem

.

A partir de la lectura d'aquesta història, entre tots van pensar què podríem fer nosaltres per ajudar a que no s'haguessin de tallar tants arbres. Algunes propostes ja les portavem a terme com tenir un contenidor de paper i llençar el paper on toca o dibuixar en papers que ja estan utilitzats per una cara.
En Pere i l'Erola van proposar guardar els trossets de paper que ens sobraven en caixes, tal com ja els teníem guardats, i jo els vaig proposar de guardar-los classificats per colors en pots transparents per així tenir-los a mà i poder-los reutilitzar quan ens fessin falta. Així ho van fer. Tot i ser un treball molt difícil ja que n'hi havia molts de paperets diferents de mides, de colors, de textures, de formes,... es van entusiasmar a fer un gran treball cromàtic posant de costat els colors que s'assemblaven més.

Mentre anaven fent aquest difícil treball de reciclatge, preparàvem també les colònies i ens va passar que, en anar a repartir les fotocòpies amb la informació, vàrem veure que ens havíem equivocat en el dia de marxar, en lloc de posar dimecres posava dilluns " és una errata" va dir en Pere "ens ha passat el mateix que al Sr. Prim". Així doncs, no podíem llençar tot aquell paper imprès i van decidir fer una ratlla sobre on dèia dilluns i escriure amb llapis dimecres. Això només ho podien fer els que sabien escriure, per tant de seguida es van posar a corregir l'errata tots aquells que ho podien fer mentre molts d'altres s'ho miraven i també volien intentar-ho.
Molt posats en el treball d'ajudar al Sr. Prim, ens vàrem posar en contacte amb l'autora del llibre la Sra. Prudència Penedès:

Hola,

Sóc Glòria Mora, mestra de l'escola el Roure Gros de Santa Eulàlia de Riuprimer.
La Clara, a principi de curs ens va fer arribar el teu llibre, però amb les tribulacions del curs (com les del Sr. Prim) no ha estat fins els vols de Sant Jordi que ens l'hem pogut mirar.

És una meravella de llibre, personalment em va captivar el format i la delicadesa tant de la història com de la confecció....i després als nens i nenes els va passar el mateix, en explicar la història, va començar una transformació; perquè van entendre que en el fons, ells eren  qui podien fer alguna cosa per canviar algunes situacions quotidianes que fins ara només eren repeticions dels adults tipus: "vigileu amb els fulls, feu servir fulls escrits per un cantó,...."

Fins que va arribar el Sr. Prim a la classe no va començar a ser una cosa sèria. Van començar a ordenar, reutilitzar, classificar i guardar fins el més insignificant dels papers fins a tenir dos armaris de papers classificats (alguns trossos de cartolina, cromàticament classificats).

Hem fet un treball fantàstic i molt divertit ja que ara, quan troben alguna cosa que no està prou bé en algun escrit, se sent algú que crida " he trobat una errata, com el tres del Sr. Prim".

Bé, no m'allargo més perquè m'agradaria molt que poguessis venir a l'escola, a poder ser amb l'editor del llibre per continuar aquest treball, ara el llibre ha passat a cicle inicial i segurament ells el treballaran d'una altra forma, però ens encantaria que poguessiu venir.

Moltes gràcies per aquesta petita joia.
Glòria Mora 

 

La Pruden, el mateix dia ens va contestar:

Bona nit Glòria!

Hi ha dies senzillament fantàstics, aquesta carta-invitació és un regal, el millor
premi.
Amb molt de gust us visitarem, procurarem no defraudar-vos. Heu captat meravellosament
l'esperit del conte.

Ja ens indicareu les dates i horaris.

Salutacions cordials a tots els nens i nenes!


Pruden

I així, al cap d'uns dies, el dia 5 de juny, ens van venir a visitar la Pruden (autora), la Mar (editora), la Sònia (il·lustradora) i en Lluís (fològraf).

 


Ens ho van explicar tot sobre el llibre: perquè havien escollit aquell paper semi transparent, com havien aconseguit fer quatre cares a cada full, com havien fet els personatges, qui era cadascú, quin material havien utilitzat i finalment ens van explicar com havien fet els colors de la tinta que feien servir en els seus llibres. Ens van explicar que no era d'origen fòssil sinó que l'extreien de les flors i així era completament reciclable, és a dir, que la terra tornava a absorbir allò que els sobrava.
Després ens van explicar també que només amb quatre colors es podien fer tots els colors del món.
Ens van regalar també un altre llibre, aquest era un llibre que contenia totes les lletres i entre tots vam repassar si hi havia la primera lletra del nom de cadascú; efectivament, hi eren totes. La Pruden els va explicar que aquell era un llibre molt important perquè contenia les històries de tots els nens i nenes.
Finalment vàrem preparar un bon esmorzar per tots.

Parlant de la visita d'uns dies abans, entre tots recordàvem tot allò que havíem parlat; els va cridar l'atenció que es pogués fer tinta amb flors i plantes. De seguida va sortir la proposta: " per què no ho provem?". I així ho hem fet, vàrem sortir a recollir plantes, sobretot flors, al voltant de l'escola i l'Erola ens va explicar la forma de fer la tinta: "es posa en un pot una mica d'aigua, després s'hi posen les flors tallades a trossets, després es matxaca i es matxaca i després es tapa el pot i es deixa molta estona".

Un cop feta la tinta ja podien començar a escriure. Els primers intents van ser una mica difícils però després van trobar la manera de fer-ho i el resultat va ser fantàstic. 

Amb aquesta tinta cadascú va fer una portada amb el seu nom, tal i com els havia dit la Pruden, després cadascú explicava una petita història on aquest nom era el protagonista.